skip to content

Ongoing research projects

rosa Telefon einer Telefonzelle

Telephone booth 4.0

Strengthening digital competencies of advice seekers in social work & implementing digital and hybrid communication channels
Straßenschild mit Aufschrift New Skills Training

TAC – Teaching AD(H)D Children

Project to integrate scientific knowledge on AD(H)D into teacher education
Lichtspiel

DILABoration

Elaborating digitally supported education networks in the social space
Logo

StaFF

Standards for the Identification of Special Educational Needs: Conception, Implementation and Evaluation of Diagnostic Standards
Ein Kind flüstert einem anderen etwas ins Ohr

Therapy study TraFik

Evaluation of a speech therapy programme for children with hearing impairment
Projektlogo

OLEI

Digital training and education for pedagogical staff in inclusion
Schwarz-weiß Bild der Glaskuppel Bundestages von innen.

Fragmented public

Interdisciplinary Studies on the Media Conditions of our Democracy
Logo

ComCri

Research project on communicating health-related information to people with complex disabilities
Eine Pflegekraft zeigt einem älteren Paar etwas auf einem Tablet.

INGE – integrate4care

Digital integrated health and nursing care with IT-supported nursing consultation visit
Vier Mitarbeiterinnen, darunter Professorin Penke und Doktorin Verlage

Attention and prominence in language

Attention and prominence in language production and acquisition – SBF project to study the organization and structuring of language
Verschiedenfarbige Spielmännchen, sie sind durch ein Fadennetzwerk miteinander verbunden.

Mo.Ki "inclusiv"

The child in view – Multi-professional and cross-system inclusion concept for school-age children and adolescents
Drei Mädchen, eins davon trägt ein Kopftuch, umarmen sich und lächeln in die Kamera.

ZUE-Project

Implementation of the KvDaZ concept in central accommodation facilities in NRW
Zwei gezeichnete Kinder, die gemeinsam in ein Buch mit Lesetricks schauen.

Understanding specialised texts

Teaching comprehension strategies to improve text comprehension
DIDUNAS

DIDUNAS

International project to support first-graders in mathematics with the help of artificial intelligence
Projektlogo Covare. Das O wird dabei durch eine Lupe dargestellt.

COVaRe

Learning from the SARS-CoV-2 pandemic for future service delivery in outpatient vocational rehabilitation
Ein Schulkind an ihrem Schreibtisch hat ein Smart Pad vor sich.

DiGGi_Cologne (DiGGi_Koeln)

Investigates digital usage behavior of students with intellectual disabilities and develops learning modules
Eine Frau mit Mundschutz, die auf einen Laptop schaut und etwas tippt. Der Hintergrund ist düster.

SARS-CoV-2

IMVR starts with ad hoc projects on coronavirus - with first results
Das Logo besteht aus einem eckigen blauen S und dem Projektnamen SESAME.

SESAME

School-wide holistic prevention program to improve psychosocial health in secondary schools
Blau-grüne Strichmännchen, deren Köpfe auch Projektnamen eCoCo bilden.

eCoCo

Joint project on the effects of electronic patient files on workflows in hospitals
Das Logo zeigt den Titel des Projekts Multimo und ein dreistöckiges grünes Schulgebäude.

multimo

Multiprofessional and multimodal support for children with externalizing behavior problems in inclusive elementary schools
Das Logo mit dem Titel Grow und gezeichnete Baumstammringe

GROW II

NRW Research College investigates well-being of older people with a view to digitalization
Projektlogo D 80 Plus. Das D trägt die Farben der Deutschlandflagge.

D80+

Representative study on different areas of the quality of life of very old people in Germany
Projektlogo NRW 80 Plus. Das Wort NRW trägt die Flaggenfarben von NRW grün und rot.

NRW80+

Representative longitudinal study on different areas of the quality of life of very old people in NRW
Nah beieinanderliegende Steingesichter mit nur einer Gesichtshälfte

BIGEDIB

Joint project on digitally mediated participation in education for young refugees
Projekt-Logo mit dem Titel und einer grafischen Kamera mit Herz.

Neo-CamCare

Absent and yet present - IMVR project on consequences of virtual parental visits on the premature infant ward
Bunte Figuren sind im Kreis miteinander verbunden. In der Mitte steht

GME

Grammatical abilities of multilingual children at the time of school enrollment
Logo des Projekts WibaLes mit drei bunten Klecksen, darin ein Häkchen, Stift und eine Figur mit Buch.

WibaLes

Teachers' professional knowledge, instructional quality, and student learning gains in reading and writing lessons
Eine Schule und Universität, die durch den Namen PEARL miteinander verbunden werden.

PEARL

Mental health of students at special schools and development of recommendations for pedagogical practice
HörGeist

HörGeist

Audiopedagogy researches hearing screening for people with intellectual disabilities in their living environment
Eine gezeichnete Truhe, gefüllt mit Geld.

WSU

Vocabulary Collectors in the Classroom - Development and Evaluation of a Strategy-Oriented, Lesson-Integrated Support Concept
StrateGe

StrateGe

Strategy-oriented genus promotion at school age. Language acquisition through activation of children's self-learning ability
Text Collage unter anderem mit den Begriffen Soziologie, Disability, Dispositive oder Inklusion

'Dis/ability'-Dispositive

DFG-funded project examines work as biographical experience and everyday practice in the context of 'Dis/ability'
ADOPT

ADOPT

Help for children with irritable moods, mood swings and intense tantrums
Ein Mädchen ist über ein Buch gebäugt und liest.

Prosodic sensitivity

Prosodic sensitivity and its influence on the acquisition of written language in childhood and reading in adulthood
Verschiedene Instrumente liegen beieinander.

KuBIn

BMBF-funded research cooperation on the connection between cultural education and inclusion among children
Zwei Jugendliche in Schutzkleidung beugen sich über ihr Forschungsobjekt.

IBU

Evaluation of dual lesson plans using the example of promoting emotional competence based on human biology lesson content
Ein gezeichneter Bleistift und der Text Schreibtest 4-9 sind abgebildet.

Writing test 4-9

Development of a psychometric test procedure for the assessment of writing competence and its subcomponents
Logo mit bunter Schrift EmotioAl und drei bunten Kreisen

EmotionAl

Emotions and facial expressions in everyday life - A training program close to everyday life for people with facial paresis

Completed projects

Projektlogo MUK mit grau-blauen Punkten, die einen Kreis bilden.

MUK

FBZ-UK project to improve the provision of alternative forms of communication
Lächelndes Strichmännchen, das einen rot-gelben Faden hält und ein Kopfumriss. Der Faden wird zum Gehirn im Kopf.

"Do I say it?"

"Chronically ill on the job" – Web-based reflecion aid to support employees in dealing with chronic diseases
Projektlogo LINK Literacy Inklusion Kommunikation. Darüber drei bunte Sprechblasen in denen A B C steht

LINK

FBZ-UK project on offers of language education and literacy in inclusive day care centers
Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des Projektes.

PODium

Organisationales Handeln in non-formalen Bildungseinrichtungen in Zeiten der Digitalisierung
Schrift Logo des Projektes Teil sein, teil haben.

Teil¬sein & Teil¬haben

Multi-perspective model project on the needs and care of people with complex disabilities
Kopf eines Mädchens. Darum herum sind computer- und internetbezogene Symbole.

Children.Images.Rights. (Kinder.Bilder.Rechte.)

Empirical study on the use of digital media in the family
Verschiedene Kommunikationstafeln. Die Tafeln zeigen Illustrationen, wie zum Beispiel einen ausgestreckten Daumen und einen zugehörigen Begriff, wie Okay.

KKM

Cologne Communication Materials - Results from 10 Years of Research